ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
بهمین جهت تفکّرات و مکاتب و قرائتهای بسیاری در عرصه گیتی خودنمایی نموده و برای اثبات حقّانیت خویش کشتارها و جنگها براه انداخته و می اندازند . و شایان توجّه اینکه کشتگان خویش را شهادت و کشتگان دیگران را هلاکت تلقّی مینمایند .
آنها بدلیل خودپسندی ، حتّی گمانهای خویش را نیز بخشی از حقایق تعریف شده در مکتبی که به آن وابسته اند میگمارند که برای دیگرانی که مثل خودشان نمی اندیشند حکم مهدورالدّمی صادر مینمایند .
اگر خودپسندی و خودشیفتگی را کنار گذاشته و کمی بدیده تخقیق ( و نه اثبات ) در متون مکتب خویش ، تأمل نمایند . درمییابند که در مکتب ایشان ، حکم جهاد(قتال) فقط در مقابل ظلم و تعدّی و اقدامات فیزیکی صادر شده است . و بدیهی است اگر در اینگونه قتالها و جنگها کسی از طرف ستمگران (آغاز کنندگانجنگ)کشته شود هلاک و کسی از سوی ستمدیدگان(دفاع کنندگان) کشته شود شهید و مأجور میباشد .
پر واضح است که نزاعها و جدالها و جهاد (تلاشها و جدیّتها) بر سر تفکّر و اثبات حقّانیّت تفکّر و مکتب ، اگر با روشهای پسندیده و احسن(صواب) صورت پذیرد هر دو طرف مأجور و مستحق پاداش (ثواب)اند . و امّا اگر این جدال و جهاد(تلاش) به جنگ و قتال منتهی شود هر دو طرف مستحق عقاب و مجازات و کشتگان هر دو طرف به هلاکت رسیده اند .
بهمین دلیل است که در هیچ مکتبی شروع جنگ و جهاد(قتال) مجاز نمیباشد و فقط دفاع در مقابل ظلم و تعدّی مجاز و حتّی واجب شده است .
پس کسانیکه حکم به قتال و کشتن و ترور و حذف پیروان مکاتب دیگر و صاحبان اندیشهها و قرائتهای دیگر (دیگراندیشان) میدهند فیالواقع ، از زمره تعدّی کنندگان به جان و حیات انسانها میباشند و ظالم و ستمگر محسوب میشوند و جهاد فیزیکی(قتال) با آنها جایز و در صورت وجود شرائط مقتضی , واجب نیز میباشد .
در خاتمه به جمله ای از مهاتما گاندی اشاره نموده و جهت زدوده شدن تلخی ای که در نوشته فوق وجود داشت بمنظور رفع خستگی مکاتب بشری در قالب طنز به حضورتان تقدیم میگردد آنرا در ادامه مطلب بخوانید .
و حقیقت هم، هرچند هیچ کس آنرا نبیند نادرست نخواهد شد .