درآخرین پنجشنبــــــــه سال به رسم برپایی سنت دیرینه زیارت اهل قبور، همه آرامستانها پر میشوند از حضور زندگانی که با گذرازاین پاردوکس و ورود به نوستالژی مهیج ، حتی اندوهشان ، آرامشبخش وخاطرهانگیزمیشود .
در پنجشنبــــه آخرهرسال ، آرامگاههای غیاثکلا نیز شاهد اجرای اینگونه سنتهای دیرینه است . اکثر قریب به اتفاق اهالی غیاثکلا روانهی قبرستان میشوند تا در آنجا دلتنگیهاشان التیام یابد ، تا در آنجا با ریزش اشکها روحشان تازه شود . تا در کنارمزاردرگذشتگان ، دل خویش با بهار پیوند زنند .
دراین روزازساعـت 2 بعـدازظهـر تا غـروب ، هردو آرامستـــــــــان روستا پـُرمیشود ازآهها و حسرتهایی که برای نبودن عزیزی کشیده میشود و به حرمت حکمت خداوند با قرائت حمد و سوره فرو مینشیند .
یادشان بخیر، یاد همه آنهایی که عید سالهای قبل بودند و عید امسال نیستند ، همه آنهایی که پارسال وسالهای قبل رخت و لباس عید خریدند و امسال نه ، هم آنهایی که لحظه تحویل سال صورتشان را بوسیدیم و عید را تبریک گفتیم وامسال تنها با خواندن فاتحهای یادشان میکنیم.
رو به گورستان دمی خامش نشین
آن خموشــــــان سخنگـــو را ببین
لیک اگر یکرنگ بینـــــی خاکشان
نیست یکســــــان حالت چالاکشان
شحـم و لحـم زندگان یکسان بــود
آن یکـی غمگیــن دگر شادان بود
تـو چه دانی تا ننوشـــــی قالشان
زانک پنهانسـت برتـــــو حالشـان
بشنــوی از قال هـــایوهـــوی را
کـی ببینـــی حالت صــــــد توی را
ترسیم کردن و به تصویرکشیدن هیاهو وغوغای آخرین پنجشنبه سال موجود درقبرستان غیاثکلا هرگز ممکن و میسر نخواهد بود ، مگر اینکه لااقل یکبار هم که شده در آن فضای متضاد سرشار از اندوه و مملو ازهیجان و خوشحالی قرار گرفته باشی و با چشمان اشک آلود بی اختیار خنده رضایت و سرور بر لبان ظاهر کرده باشی . آنگاه به این توان دست خواهی یافت که با مرور تاریخی چند عکس از سنگ مزارعزیزان سفرکرده به دیار باقی ، از تخیلات و احساسات پارادوکسیکال وچند وجهی عبور نموده و به نوستالژی خوشایند ودلپذیری واصل شوی .
ولذا در این پست علاوه بر ثبت و درج تاریخی سنگ قبر دفن شدگان در دو آرامگاه غیاثکلا ، قصد بر این است که فضایی پدید آید که هربار با مراجعه به این فضای مجازی ، یک آخرین پنجشنبه سال مجدد و مکرر و یک زیارت اهل قبورساکت وآرام وبیهیاهو حاصل گردد.
هرچند بسیاری ازامواتغیاثکلاکه طی25 سال اخیرمرحوم شدهاند درقبرستاننرگس دفن شدهاند وقاعدتاً میبایست زیارت آخرین پنجشنبه سال از آن مکان آغاز گردد ولیکن از آنجا که شهدا و اموات قدیمیترروستا درآرامگاه قبلی که جنب مسجد واقع شده است،مدفون میباشند. لذا مراسم زیارت اهل قبور با ورود به صحن مسجد احرار آغاز میگردد.
فاتحهخوانی سرقبرهفت شهید غیاثکلا از طرف تمامی اهالی عمومیت دارد وتفاوتی نمیکند که شهید جزو اموات آنها محسوب میشود یا نه ، آنچه که مهم است اینست که این هفت تن فدایی میهن و هموطنان خویش شدهاند وتعلق به تمامی ایشان دارند .
شهید اول غیاثکلا - شهید اسماعیل قاسمی شهید دوم غیاثکلا - شهید عیسی محمدی
شهید سوم غیاثکلا - شهید سیف اله نوری زاده
شهید چهارم غیاثکلا - شهیدجمالالدّین غیاثی
سنگ قبر جدید شهید جمالالدّین غیاثی
شهید پنجم غیاثکلا - شهیدسیداحمدکریمیان
شهید ششم غیاثکلا - شهیدعلی (مظاهر) حسینی
شهید هفتم غیاثکلا - شهیدخیرعلی تقیزاده
همینکه ازفاتحهخوانی مزارشهدا فراغت حاصل میشود ، یاد علماء وبزرگان محل به ذهنها خطورمینماید و قبل ازاینکه قصد رفتن سر قبر اموات مطرح شود ، نیت زیارت قبر اعاظم و اکابرروستا مطرح میگردد . اما ازآنجا که قبر بعضی ازاین بزرگان درغیاثکلا واقع نیست و امکان رفتن به قبرستان امامزاده پپین و روستای بینمد نیز میسّرنمیباشد لذا ازهمانجا فاتحهای نثار ایشان (شیخ حسین درپپین و شیخ محمود در بینمد) میشود.
البته هستند تعدادی امواتی که بنا به دلائلی درزادگاه خویش دفن نشدهاند وچون نزد اهالی و تعلقات درونی شان جایگاهی دارند ، مورد توجه و یادآوری نیز میباشند ، ولی اگر همینان در زادگاه خویش دفن میشدند ، زائربیشتری میداشتند و وجود قبرشان در خاک روستا موجب میگشت تا نزد نسلهای جوانتر فعلی ونسلهای بعدی ماندگارتر باشند . مثلاً اگر جمیع اجداد پدری و مادری غیاثکلاییها از ابتدا در قبرستان روستا دفن میشدند و یا بازماندگانش کوتاهی نمیکردند وجهت شاخص نمودن قبرشان نشانهای منظور مینمودند و نهایتاً قبری درروستا داشتند اکنون نسل حاضرمی توانستند بطورعینی (نه ذهنی وتمثیلی) ، نسبت به آن آگاهی و اطلاعات داشته باشند.
جا دارد از فرصت استفاده نموده و پرانتزی بازنموده وبحث را کمی شخصی کنم و سپس به موضوع اصلی بپردازم .
روزی که آیتاله شیخمسیّب کریمی درقبرستان قم دفن شد همگان ازدفن شدنش درقم ونزدیکی حرم حضرت معصومه (س) خرسند بودند و لیکن اهالی روستای بینمد آرزو داشتند که اودر بینمد دفن میگردید تا در تمامی ساعات روزاز حضوراهالی بینمد و فاتحهخوانی آنها بهره مند میگردید و اینگونه غریبانه در یک قبرستان وسیع دفن نمیشد .
مرقد مطهرعالم ربانی حضرت آیتاله عبدالکریم کریمی مازندرانی(مسیّب کریمی) فرزند اصغر بینمدی
درمقابل مادرم حاجیه سیده صدیقه سخایی با اینکه درقم زندگی میکرد وصیت کرده بود که در زادگاهش (روستای بینمد) دفن شود ، همگان ازاین وصیت متعجب بودند واو را محروم از ثواب دفن شدن درقم قلمداد میکردند .ولیکن اکنون که دربینمد دفن میباشد هم بیشترمشمول توجه و فاتحهخوانی بازماندگانش و اهالی است وهم یاد وخاطرهاش ملموستر و زندهتر نزد نسل آینده باقی خواهد ماند. ومانند یاد وخاطره مرحومه قمرنساء کریمی که دروادیالسلام قم دفن شده است در اذهان جوانترهای بازماندگانش کم رنگ و بی رمق نخواهد شد .
آرامگاه مرحومه حاجیهسیّدهصدیقه سخایی فرزندحاج سیدحسین همسرآیتاله غیاثی تولد1314متوفی1375/12/15
پرواضح است اگرشیخمحمود وهمسرش در روستایغیاثکلا دفن شده بودند واستقراردرسقانفار بینمد وهمجواری با قبرپدرشان کربلاییحاجیآقا(احمدخرقهپوش) وسیدآقاجان بینمدی را وصیت نمی کردند ، اکنون درمرکزیت آرامگاه غیاثکلا با شهدا و سایراموات ازفرزندان و منسوبین خویش همجواربودند و با بهره مندی ازتوجه و فاتحه خوانی غیاثکلاییها در یاد و خاطرهی جوانترها و نوجوانان فامیل نیزماندگارتر و زنده تر وجود میداشتند .
آرامگاهحضرتحجهالاسلاموالمسلمینکربلاییشیخمحمودغیاثی فرزندکربلاییحاجیآقامتولد1273متوفی1353/4/16 *و* آرامگاه مرحومهکربلاییسیدهشیرینسخایی فرزندسیدآقاجان همسرکربلاییشیخمحمودغیاثی متولد1279متوفی1373/6/8
مگرنه اینکه امروزه اهالیغیاثکلا هرشبجمعه بطورعام وآخرین پنجشنبه سال را بطورخاص، دستهدسته بصورت انفرادی وگروهی به زیارت اهل قبورمیروند وضمن احیاء این سنتحسنه و آموزش آن به نسل جدید ، با اموات خویش ارتباط روحی برقرارنموده ولحظاتی چند ، خویشتن خویش را مأنوس و مألوف با درگذشتگان حس میکنند و اشکی میریزند و روح اموات شاد و دل خویش مسرور میدارند .
حاج مرتضی جالی هنگام فاتحه خوانی سر قبر همسرش مرحومه فاطمه صغری رمضانی
بدین ترتیب به وضوح قابل مشاهده است که مقابرخانوادگی هرطائفه وخاندان ، محورزیارت بازماندگان خویش است ودر طول ساعات فاتحه خوانی ، صحنههای بسیارزیبا و جالبی از اجتماع عاطفی و درونی مابین مردگان و زندگان ، در شبکه دل ترسیم میشود.
مثلاً قدیمیترین سنگ قبر موجود در قبرستان غیاثکلا متعلق به مرحومه هاجر علیپور که در سال 1323 فوت نموده است میباشد ، از طرف خاندان علیپور اسپاهی و حسینی و سیفیهای ساکن جالیکلا مورد توجه است . زیرا این مرحومه ، دختر علی اسپاهی (جدّ علیپورها) است و لذا فرزندان ونوههای مرحوم ابراهیم علیپور برای او که عمّهی آنها میباشد فاتحه میخوانند . و از طرفی این مرحومه همسر مرحوم غلام سیفی بوده و لذا مادر بعضی ازسیفیهای ساکن جالیکلا میباشد . و نظر به اینکه این مرحومه مادر آسیه سیفی (همسر مرحوم مسیّب حسینی) نیز هست ، لذا این قبر توسط نوههای غیاثکلاییاش یعنی فرزندان مرحوم مصیب حسینی ، نیز زیارت میشود .
آرامگاه مرحومه هاجر علیپور فرزند علی اسپاهی و همسر مرحوم حاج غلام سیفی متوفی 1322
اما قبرهایی که علاوه بر قبر عمه هاجر ، توسط علیپورها (یعنی فرزندان مرحوم ابراهیم علیپور) ، محل مراجعه برای فاتحهخوانی هستند مربوط میشود به قبر پدرشان مرحوم ابراهیم علیپوراسپاهی و دو قبر مادرهاشان مرحومه گلخانم کاظمی و مرحومه حاجیه صغری مهدوی و نیز قبر عمهی دیگرشان مرحوم شهربانو علیپور(همسرمرحوم میرعباس حسینیان) و قبر خواهرشان مرحومه رقیه علیپور (همسر میر شفیع کریمیان) که فرزند اول ابراهیم علیپور از همسر اول مرحومه گلخانم کاظمی میباشد.
آرامگاه مرحوم مشهدی ابراهیم علیپور(اسپاهی) فرزند علی متولد 1288 و متوفی 1363/11/28
آرامگاه مرحومه گل خانم کاظمی فرزند محمدعلی جزینی و همسر اول ابراهیم علیپور متوفی در چهل سالگی ** و** آرامگاه مرحومه حاجیه صغری مهدوی فرزند غلام جزینی و همسر دوم ابراهیم علیپور متوفی 1379/8/25
آرامگاه مرحومه حاجیه شهربانو علیپور فرزند علی اسپاهی و همسرمیرعباس حسینیان متوفی1370/4/6
لازم به ذکر است اگر از میرعباس حسینیان (شوهر شهربانو علیپور) سنگ قبری در غیاثکلا وجود میداشت ، تصویر آن در این قسمت قابل طرح بود . قبرجوان ناکام مصطفی حسینیان(فرزندسیدتقی - نوه میرعباس) در قبرستان نرگس ، تنها قبر از افراد ذکور خاندان حسینیان در غیاثکلا میباشد .
آرامگاه جوانناکام مصطفی حسینیان فرزند سیدتقی متولد1357متوفی 1370/7/15
قبر خواهر علیپورها مرحومه رقیه علیپور (همسرسیدجلال کریمیان) و مادرشهید سیدجعفرکریمیان (سید احمد) ، که فرزند اول ابراهیم علیپور از همسر اول مرحومه گلخانم کاظمی میباشد ، چون واقع در قبرستان نرگس است باعث مراجعه فرزندان سیدجلال(میرشفیع) کریمیان به این قبرستان است و اگر قبر مادر نبود هیچ دلیلی برای رجوع به قبرستان نرگس نداشتند . زیرا این خاندان که مهاجر هستند و جمعیت آنها صرفاً به فرزندان سید جلال منحصر میباشد ، بجز شهید ، اموات منسوب به مادر را دارند که تمامی در قبرستان قدیم دفن میباشند و فقط مزار مادر را در قبرستان نرگس دارند .
آرامگاه امّ الشهید کربلایی رقیه علیپور فرزند ابراهیم-همسرمیرشفیع(سیدجلال)کریمیان تولد1316/4/8 متوفی 1381/9/19
همانطورکه ذکر شد هاجر علیپور مادر حاجیه آسیه سیفی بود . مرحومه آسیه سیفی همسر حاج مسیّب حسینی(معروف به مسیّب داقلی) و مادر شهید علی(مظاهر)حسینی میباشد. این بانو با اینکه 8سال کوچکتر از شوهرش بود بر اثر داغ جانگداز شهادت فرزندش 6 سال زودتر از مسیّب فوت نمود . ناگفتهنماند که مرحوم حاج مسیب حسینی فرزند یوسف امیرکلایی با اینکه نام خانوادگیاش حسینی است ولی از سادات نبود . او این نام را از جدش حسین میراث دارد . او در سال 1308 متولد و سقایی ابوالفضلی (سقانفار) غیاثکلا را که پدرش یوسف متولی آن بود ، بر عهده داشت . او در سال 1365 به افتخار پدر شهیدی نائل شد و در رمضان سال1391 دار فانی را وداع و در کنار همسرش حاجیه آسیه سیقی در آرامگاه نرگس دفن گردید .
آرامگاه امّ الشهید حاجیه آسیه سیفی فرزند غلام -همسرحاج مصیب حسینی تولد 1316 -متوفی1385/5/14 ** و ** آرامگاه ابوشهید حاج مسیب حسینی فرزند یوسف متولد 1308/3/5 -متوفی1391/5/7
از قبر پدر مسیّب (مشهدی یوسف حسینی) ، نشانی وجود ندارد ولیکن به نظر میرسد زیر سقانفاری که خود متولی آن بود ، دفن شده باشد . از قبر پسر بزرگتر یوسف ، یعنی رمضان حسینی نیز در غیاثکلا نباید نشان گرفت ، زیرا او بهنگام مسافرت دسته جمعی به مشهد در سال 1337 همانجا فوت کرد و همانجا دفن شد . ولی همسرش مشهدی فاطمه قنبری که سالها پس از فوت شوهر خود را وقف بزرگ کردن فرزند کرده بود ، آنگاه که فرزندش علیرضا حسینی ، خود صاحب چند فرزند شده بود ، دار فانی را وداع گفت .
آرامگاه مرحومه مشهدی فاطمه قنبری همسر رمضان حسینی متولد1295 متوفی 1372/8/12
البته تنها پسر مرحومه فاطمه قنبری (کربلایی علیرضا حسینی)طی سالهای بعد از فوت مادر ، همسر خویش کربلائیه فاطمه غلامی (فرزند اسحق پیچیکلایی) را نیز از دست داد و قبر دیگری به قبور اموات این خاندان در آرامگاه نرگس اضافه شد.
آرامگاه کربلائیه فاطمه غلامی فرزند اسحق همسرکربلایی علیرضاحسینی تولد 1332 -متوفی1385/10/12
بعد از قدیمیترین سنگ قبرها که متعلق به مرحومه هاجر علیپور و مرحومه گلخانم کاظمی بودند ، و شرح آن در فوق اشاره گردید ، سومین سنگ قبر با قدمت بالا متعلق به مرحومه خاتون غیاثی فرزند کربلایی حاجی آقا و همسر کربلایی مهدی رمضانی میباشد .
محل دفن کربلاییحاجیآقا پدر مرحومه خاتون غیاثی ، روستای بینمد میباشد . زیرا آنزمان که کربلایی حاج آقا (فرزند کربلایی علیجان و نوهی شاه محمدسلطان خرقهپوش) در تکیه اسپیاری بینمد مداحی میکرد . دلباخته دختری از خاندان صادقی بینمد میشود و با آن دختر بنام زینب (که بعدها به ننهبزرگ معروف میشود) ازدواج مینماید . و بر همین اساس وابستهی بینمد میگردد و در جوار مسجد بینمد ، سقانفاری میسازد که هم مکان مداحی و عزاداریش بود و هم منزلگاه ابدیش بعد از فوت تعیین گردید.
امّا آرامگاه شوهر مرحومه خاتون غیاثی ، یعنی قبر مرحوم کربلاییمهدی رمضانی که جدّ بزرگ خاندان رمضانی محسوب میشود ، در کنار قبر همسرش خاتون زیر سقانفار رمضانیها میباشد . مرحومـــــه خاتون غیاثی متولد 1270/6/8 و تاریخ تولد شوهرش کربلایی مهدی رمضانی 1249/5/9 بود . مشهدی خاتون در سن 56 و در سال 1326 فوت کرد . ولی کربلایی مهدی (فرزند مشهدی رمضان) در سن 90 سالگی ، یعنی 15 سال بعد از همسرش در تاریخ 1339/6/12 دار فانی را وداع گفت .
آرامگاه مرحومه مشهدی خاتون غیاثی فرزند کربلایی حاج آقا همسرکربلایی مهدی رمضانی متولد 1270متوفی1326/2/28 ** و ** آرامگاه مرحوم کربلایی مهدی رمضانی فرزند رمضان متولد 1249متوفی1339/6/12
رمضانیها که نامشان را از مشهدی رمضان(پدرکربلاییمهدی) میراث دارند ، چون نشانهای از اموات قبل از جدّ و جدّه خویش (کربلایی مهدی و مشهدی خاتون) سراغ ندارند ، لذا ابتدا زیارت اهل قبور را از این دو شروع نموده و سپس در همان قبرستان قدیم فاتحهای برای جدّمادری خود مشهدی صادق اسفندیاری خوانده و در نهایت با خواندن فاتحه برای مرحوم کربلایی حسین رمضانی به سمت آرامگاه نرگس جهت اجرای مابقی سنت زیارت اهل قبور ( روانه میشوند .
آرامگاه مرحوم صادق اسفندیاری فرزندمحمدعلی متولد1292متوفی1346/9/12پدر بتول اسفندیاری(همسردوم کربلایی حسین)
آرامگاه کربلایی حسین رمضانی فرزند کربلایی مهدی متولد1296متوفی 1371/6/9 ** و ** آرامگاه مرحومه سکینه غیاثی فرزندشیخ محمود همسرکربلاییحسین رمضانی متولد1298/3/4 متوفی1381/10/14
گفته شد که رمضانیها پس از خواندن فاتحه برای اجداد خویش مهدیرمضانی و خاتونغیاثی و صادق اسفندیاری و نهایتاً کربلایی حسین رمضانی که در قبرستان جنب مسجد دفن میباشند به سمت آرامگاه نرگس روانه میشوند تا با حضور کنارقبرهای مشهدیسکینه غیاثی(همسر اول کربلاییحسین) و حاج رمضان رمضانی(فرزندکربلاییمهدی) و حاج میرزاعلی تقیپور(یا محمدرمضانی - فرزند کربلایی مهدی) و حاجیه فاطمه جالی (همسر حاج میرزا علیو فرزند حبیب جالی) و حاج اصغر تقیپور (فرزند حاج میرزا علی) و مشهدی آمنه رمضانی (فرزند علی محمد رمضانی و همسر علی قاسمی) و حاجیه فاطمه صغری رمضانی (فرزند کربلایی حسین و همسر مرتضی جالی ) مراسم فاتحه خوانی را به اتمام برسانند .
آرامگاه حاج رمضان رمضانی فرزند کربلایی مهدی متولد1300/10/5متوفی1383/2/15
آرامگاه حاج میرزاعلی تقیپور(رمضانی) فرزند کربلایی مهدی متولد1305متوفی 1389/10/16 ** و ** آرامگاه حاجیه فاطمه جالی فرزند کربلایی حبیب همسر میرزاعلی تقیپور(رمضانی)متولد1306/7/4متوفی1386/3/30
آرامگاه حاج اصغر تقیپور(رمضانی) فرزند حاج میرزاعلی متولد1336/7/4متوفی1387/12/1
آرامگاه مرحومه مشهدی آمنه رمضانی فرزند مرحوم علی محمد همسر مرحوم علی قاسمی متولد1306 متوفی1388/12/23** و ** آرامگاه مرحوم علی قاسمی فرزند اصغرخرقهپوش متولد 1302 متوفی 1379/6/13
آرامگاه جوان ناکام ذبیح اله قاسمی فرزند علی و آمنه رمضانی متولد1336متوفی1349
آرامگاه مرحومهحاجیهفاطمه(صغری)رمضانی فرزندکربلاییحسین همسرحاجمرتضیجالی متولد1316متوفی1391/12/10
از آنجا که بعضی از مقابر فوق(مانندخاتون غیاثی ، مهدی رمضانی ، سکینه غیاثی ، حسین رمضانی ، صغری رمضانی) در لیست زیارت اهل قبور غیاثیهای منشعب از شیخ محمود نیز وجود دارد لذا تلاقی این دو خاندان بهنگام فاتحهخوانی بر سر این قبرها میتواند دیدارها را تجدید نماید . اصولاً غیاثیها به هنگام زیارت اهل قبور ، بیشترین تردد را فیمابین دو قبرستان قدیمی و نرگس دارند زیرا سنگ قبرهای بسیاری از اموات نسبی و سببی آنها ، چشم براه قرائت حمد و لمس انگشتان دست آنهاست اولاد و اعقاب شیخ محمود ، اجرای زیارت اهل قبور را با فاتحهخوانی از راه دور آغاز میکنند. زیرا اولاً جدّ بزرگ آنها کربلایی علیجان خرقهپوش و همسر اولش خاتون اسپاهی در امامزاده روستای پپین دفن میباشند و ثانیاً اجداد بعدی (1-مرحوم کربلاییاحمدمشهوربه حاجیآقا 2- مرحومه مشهدی زینب مشهور به ننه بزرگ 3- مرحوم کربلایی شیخ محمود 4-مرحومه کربلایی سیّده شیرین سخایی ) درهمکف سقانفار روستای بینمد دفن میباشند و از طرفی چون برای مرحومه جهان علیپور اسپاهی (همسر اول شیخ محمود) سنگ قبری وجود ندارد و ازطرفی به سنگ قبر مرحوم غلامعلی غیاثی که در بینمد مدفون میباشد نیز دسترسی نیست ، ناگزیر به فاتحه خوانی از راه دور مبادرت مینمایند . و سپس با حضور در آرامگاه قدیمی جنب مسجد ، سنت زیارت اهل قبور را برای حاج ابوالقاسم قاسمی (فرزند شیخ محمودغیاثی) و همسرش حاجیه بیبی رحمانزاده (فرزند ابوذر قراکلایی) و مهندس زینالعابدین قاسمی (فرزند حاج ابوالقاسم) به جا میآورند .
آرامگاه مرحوم حاج ابوالقاسم قاسمی فرزندشیخ محمود غیاثی متولد1300متوفی1376/7/18 ** و ** آرامگاه مرحومهحاجیهبیبی رحمانزاده فرزندابوذر قراکلایی همسرحاجابوالقاسم متولد1304متوفی1388/3/20
آرامگاه مرحوم زینالعابدین قاسمی(غیاثی)فرزند ابوالقاسم متولد1330متوفی1366/10/18
غیاثیهای منتسب به شیخ محمود ، پس از اتمام فاتحه در قبرستان قدیمی ، طی مراجعه به آرامگاه نرگس و بهنگام ورود با مشاهدهی تابلوی سلام وقف مرحومه حاجیه سیده صدیقه سخایی (متعلقه آیتاله شیخعلی غیاثی) ، ابتدا فاتحهای نثار او میکنند و سپس برای تکتک اموات منسوب و مشمول همچون حاج علیآقا غیاثی(فرزند شیخ محمود) و حاج ولیاله غیاثی (فرزند شیخ محمود) و حاجیه بنین خرسندی (همسرحاج ولیاله و فرزندجانبرار بینمدی) ، مراسم فاتحهخوانی را دنبال مینمایند.
تابلوی زیارت اهل قبور وقف مرحومه حاجیه سیده صدیقه سخایی(متعلقه آیت اله غیاثی)
آرامگاه مرحوم حاج علی آقا غیاثی فرزند شیخ محمود متولد1317/2/15متوفی1376/5/5
آرامگاه مرحوم حاج ولی اله غیاثی فرزندشیخ محمود متولد1302متوفی1383/11/9عیدغدیر ** و ** آرامگاه مرحومهحاجیه بنین خرسندی فرزند جانبرار همسرحاج ولیاله غیاثی متولد 1314متوفی1392/2/26
غیاثیهای منشعب از شیخ محمود به زیارت اهل قبور تا این حد بسنده ننموده و بدلیل فامیلیت نسبی و سببی با سایر طوائف و خاندان غیاثکلایی مانند(غیاثپور_قاسمی_رمضانی_جالوی_خرسندی و....) در کنار آنها به طور مشترک مراسم را ادامه میدهند . زیرا (کربلایی نادر غیاثپور جدّ غیاثپورها - ابناء و اولاد قاسم و اصغر خرقهپوش جدّقاسمیها- ابناء محمدآقا خرقهپوش جدّ تبخالها - ابناء محمدخرقهپوش جدّ محمدیها ) که همگی فرزندان کربلاییعلیجان هستند ، جزو عموها و بنیاعمام غیاثیهای منشعب از شیخمحمود محسوب میشوند و تا آنجایی که سنگ قبری از آنها وجود داشته باشد مورد عنایت ایشان واقع خواهد بود.
لازم به ذکر است که غیاثپورها یعنی فرزندان کربلایی نادر(آخرین پسر کربلاییعلیجان)، با خرسندیها ارتباط فامیلی تنگاتنگ دارند . زیرا یکی از همسران کربلاییعلیجان که مادر کربلایی نادر بوده ، در حقیقت دختر ملاعیسی اردبیلی و عمهی خرسندیها محسوب میشده است . و به تبع آن ازدواجهای فامیلی این دو خاندان ، یکی پس از دیگری ادامه یافته است و اکنون این دو خاندان بسیار در هم تنیده میباشند و لذا بهنگام مراسم زیارت اهل قبور ، اموات این دوخاندان بطور مشترک مورد توجه بازماندگان قرار میگیرند. این دو خاندان ابتدا در قبرستان قدیمی قبر کربلایی نادر غیاثپور و همسرش ام البنین غیاثپور(فرزند خانبابا) و دخترش سکینه غیاثپور(همسر حاج عزیز حسینزاده) را زیارت نموده و سپس برای فاتحهخوانی قبور حاج ابراهیم غیاثپور و همسرش شیرین خرسندی (فرزند ابراهیم) و قبر عروس این زوج کوکب خرسندی(همسر علیاصغرغیاثپور و فرزند حاجرحمان) و نیز قبر سکینه صفرپور(همسر حاج نوراله غیاثپور و فرزند ابوالقاسم کلیکسری) به قبرستان نرگس میروند و در آنجا بهمراه خاندان خرسندی بعضی از قبور اموات ایشان را نیز زیارت میکنند.
آرامگاه مرحومه سکینه غیاثپور فرزند کربلایی نادر همسر حاج عزیز حسینزاده متولد1307/7/7 متوفی 1344/4/1
آرامگاه مرحوم کربلایی نادرغیاثپور فرزندعلیجان متولد1273متوفی1353/9/18 ** و ** آرامگاه مرحومه ام البنین غیاثپور فرزند خانبابا همسرکربلایی نادر متولد1288متوفی1261
آرامگاه مرحوم حاج ابراهیم غیاثپور فرزند کربلایی نادر متولد1303متوفی1380/10/23 ** و ** آرامگاه مرحومه حاجیهشیرین خرسندی فرزند ابراهیم همسرابراهیم غیاثپور متولد1307متوفی1387/1/13
آرامگاه مرحومه مشهدیکوکب خرسندی فرزندحاج رحمان همسر علیاصغر غیاثپور متولد1333/1/4متوفی1381/2/9
آرامگاه مرحومه حاجیهسکینه صفرپور فرزند ابوالقاسم همسر حاج نوراله غیاثپور متولد1323متوفی 1387/4/18
از قبر اجداد خرسندیها (ملّاعیسی اردبیلی و پسرانش ابراهیم و مهدی) در غیاثکلا نشانی نیست ، منقول است که تمامی آنها در امامزاده روستای پپین مدفون هستند . علاوه بر آن از قبر همسر اول ابراهیم اردبیلی (؟) یعنی مادر حاج سلمان خرسندی نیز نشانی نیست ، ولی گفته شده است که در غیاثکلا دفن میباشد . علی ایحال ٍقدیمیترین سنگ قبر موجود در آرامگاه غیاثکلا که مربوط به اموات خرسندیهاست، متعلق به جان مار میرزایی کمانگرکلایی (همسر دوم ابراهیم اردبیلی و مادر حاج رحمان خرسندی) میباشد . البته قبر حاجیه شهربانو شکری(همسر حاجسلمان خرسندی و فرزند محمد آقا تبخال) نیز در قبرستان قدیمی قرار دارد .
آرامگاه مرحومه جانمار خرسندی فرزند حمیدمیرزا کمانگرکلایی همسر ابراهیم اردبیلی متولد1274متوفی 1357
آرامگاه مرحومه حاجیهشهربانو شکری فرزند محمدآقا غیاثی همسرحاج سلمانخرسندی متولد 1298متوفی1364/8/5 ** و ** آرامگاه مرحوم حاج سلمان خرسندی فرزند ابراهیم متولد 1299متوفی1381/11/23
خرسندیها علاوه بر فاتحه خوانی برای اموات مشترک خویش و غیاثپورها ، به همراه غیاثپورها برای مرحوم حاج سلمان خرسندی و برادرش حاجرحمان خرسندی و پسرش حسین خرسندی و نوهاش هادی خرسندی (فرزند مرحوم حسین از همسردوّم) و عروسش مرحومه سیّدهبیگم هاشمی در قبرستاننرگس غیاثکلا فاتحه میخوانند .
آرامگاه مرحوم حاج عبدالرحمن خرسندی فرزند ابراهیم متولد 1302/11/9متوفی1390/12/10
آرامگاه مرحوم حسین خرسندی فرزندسلمان متولد 1329متوفی 1379/4/13 ** و ** آرامگاه جوان ناکام مرحوم هادی خرسندی فرزند حسین متولد 1367/4/23متوفی1388/12/7
آرامگاه مرحومه حاجیهسیده بیگم هاشمی فرزند سیدمحمد همسرحاج نادعلی خرسندی متولد 1316متوفی1391/11/10
مهدویها فرزندان مهدی اردبیلی هستند و شاخهای اصلی ازخاندان خرسندی محسوب میشوند . مهدی فرزند ملا عیسی اردبیلی است و دارای یک پسر و دودختر بود. مهدویهای فعلی فرزندان حاج صادق مهدوی هستند و بهنگام زیارتاهلقبور چون نشانی از قبرجدشان(مهدیاردبیلی)ندارند لذا برای عمههای خویش صغری مهدوی (همسرابراهیم علیپوردیوکلایی)و بمانی مهدوی(همسررمضان اسماعیلی) و نیز برای داییشان مرحوم غلام علی تبخال(فرزندمحمدآقاخرقهپوش)در قبرستانقدیمی ، و برای مادرشان حاجیه زبیده تبخال (فرزندمحمدآقا خرقهپوش) در قبرستان نرگس و همچنین زن داییشان زبیده اسماعیلی در همان قبرستان فاتحه میخوانند.
برای مشاهده و قرائت بقیه مطلب ، به قسمت دوم مراجعه شود .
سلام آقای غیاثی. ما هر از گاهی سری به وبلاگ روستا می زنیم تا دور از هیاهوی نویسندهایی شبیه من نوشته ای از شما بخوانیم تا تاملی کنیم بلکه ما را وادار به تحقیق بکند اما دریغ.... و بعد راهی کندوی عسل شما میشویم و پس از تناول کمی عسل (بی اغراق) منتظر نوشته های متفرقه می مانیم که باز هم دریغ...... راستی چرا....؟