هر آدمی که روی کره خاکی زیست میکند و به اندازه سنّ خود از خدا عمر گرفته است به گوشه ای از حقیقت و درستی دست یافته ، و با اینکه نادرستیهایی نیز در پندار و رفتار و گفتار دارد تصور میکند آنچه را که میپندارد و به آن ایمان دارد همه ، حقیقت و درست , و همه‌ی حقیقت و درستی است .

بهمین جهت تفکّرات و مکاتب و قرائت‌های بسیاری در عرصه گیتی خودنمایی نموده و برای اثبات حقّانیت خویش کشتارها و جنگها براه انداخته و می اندازند . و شایان توجّه اینکه کشتگان خویش را شهادت و کشتگان دیگران را هلاکت تلقّی مینمایند .

آنها بدلیل خودپسندی ، حتّی گمانهای خویش را نیز بخشی از حقایق تعریف شده در مکتبی که به آن وابسته اند میگمارند که برای دیگرانی که مثل خودشان نمی اندیشند حکم مهدورالدّمی صادر مینمایند  .

اگر خودپسندی و خودشیفتگی را کنار گذاشته و کمی بدیده تخقیق ( و نه اثبات ) در متون مکتب خویش ، تأمل نمایند . درمی‌یابند که در مکتب ایشان ، حکم جهاد(قتال) فقط در مقابل ظلم و تعدّی و اقدامات فیزیکی صادر شده است . و بدیهی است اگر در اینگونه قتالها و جنگها کسی از طرف ستمگران (آغاز کنندگان‌جنگ)کشته شود هلاک و کسی از سوی ستمدیدگان(دفاع کنندگان) کشته شود شهید و مأجور میباشد . 

پر واضح است که نزاعها و جدالها و جهاد (تلاشها و جدیّت‌ها) بر سر تفکّر و اثبات حقّانیّت تفکّر و مکتب ، اگر با روشهای پسندیده و احسن(صواب) صورت پذیرد هر دو طرف مأجور و مستحق پاداش (ثواب)اند . و امّا اگر این جدال و جهاد(تلاش) به جنگ و قتال منتهی شود هر دو طرف مستحق عقاب و مجازات و کشتگان هر دو طرف به هلاکت رسیده اند .

بهمین دلیل است که در هیچ مکتبی شروع جنگ و جهاد(قتال) مجاز نمیباشد و فقط دفاع در مقابل ظلم و تعدّی مجاز و حتّی واجب شده است .

پس کسانیکه حکم به قتال و کشتن و ترور و حذف پیروان مکاتب دیگر و صاحبان اندیشه‌ها و قرائتهای دیگر (دیگراندیشان) میدهند فی‌الواقع  ، از زمره تعدّی کنندگان به جان و حیات انسانها میباشند و ظالم و ستمگر محسوب میشوند  و جهاد فیزیکی(قتال) با آنها جایز و در صورت وجود شرائط مقتضی , واجب نیز میباشد .

در خاتمه به جمله ای از مهاتما گاندی اشاره نموده و جهت زدوده شدن تلخی ای که در نوشته فوق وجود داشت بمنظور رفع خستگی مکاتب بشری در قالب طنز به حضورتان تقدیم میگردد آنرا در ادامه مطلب بخوانید . 


مهاتما گاندی:
نادرستی، هرچند هم که درباره آن تبلیغات فراوان به عمل آید حقیقت نخواهدشد

و حقیقت هم، هرچند هیچ کس آنرا نبیند نادرست نخواهد شد .


تاریخ تحریر 90/01/19