کندوی عسل غیاثکلا

کندوی عسل غیاثکلا

اگر فکر تو با ما یار باشد *** در این کندو عسل بسیار باشد
کندوی عسل غیاثکلا

کندوی عسل غیاثکلا

اگر فکر تو با ما یار باشد *** در این کندو عسل بسیار باشد

اصلاحگری و حفظ سنت فکری غیاثکلا

غیاثکلا دارای یک سنت فکری است که هرچند نسبت به تفکرات موجود در کشور و سایر ملل ، متفاوت و خاص نیست  ، ولی حضور زنده‌ و سیّال  آن بعنوان یک نوع نگاه مستقل به عالم و آدم ، تمایزی آشکار در تفکر پیشینیان اهل محل و تحصیلکردگان قدیمی‌اش ایجاد نموده بود ، که غیاثکلا را در مقایسه با محلات دیگر متفاوت می‌کرد . سنت فکری و اندیشهی عمیقی که ارزشهایی چون فضیلت ، دانش ، معرفت ، تقوی ، اخلاق ، شجاعت و .... را در ذیل خود داشت و آنچنان درک و نگرش والایی ، به اهالی اعطا نموده بود که مرتبت و شآن وموقعیت روستا فراتر از حد معمول رقم خورده و بزرگانش نقشی بارورتر و ثمربخش‌تر داشتند ، تا آنجا که اعاظم و اکابر قریه‌های دیگر را ، نیازمند و مشتاق و شیفته‌ی همنشینی و ارتباط و انتساب با شخصیتهای فکری وفرهنگی و اهالی بزرگوار این روستا می‌نمود . زیرا در جوامع روستایی بسته‌ی آن روزگار که حتی فرهیختگان روستاها دچار انسداد فکری و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بودند ، انبساط همه جانبه‌ای که در اندیشه و نگرش غیاثکلایی‌ها حاکم بود ، چهره‌ای خاص و برجسته‌تری از روستا را نمایان میساخت . و از آنجا که این سنت فکری در میان نخبگان روستا به گونه‌ای نبود که در لایه‌ها و بدنه عوام روستا ، به‌گونه ای دیگر جلوه کند ، لذا تب‌ و تاب و تلاطم و فعالیت اجتماعی  موجود در روستا ، فقط منحصر به قشر تحصیلکرده‌ی روستا نبود و همگان را شامل میگردید .      

پس ضرورت دارد تا همواره این سنت فکری مدنظر و مورد عنایت ویژه قرار گرفته و با مصالح آن ، بناهای فکری جدید و نو ایجاد گردد . و بدیهی است اگر به هر دلیل و یا غفلتی ، این سنت فکری نادیده انگاشته شود بی‌تردید هر بنای فکری تازه ای که ساخته میشود پایه هایش سست خواهد بود . از آنجا که هر سنت فکری که در هر جامعه‌ای شکل می‌گیرد اصولاً ریشه در تاریخ و فرهنگ همان جامعه دارد و نیز نظر به اینکه سنت فکری این روستا نیز از دل تاریخ و فرهنگ همان جماعتی بر آمده است که بانیان روستا تلقی میشوند ، بنابراین اگر بخواهیم اندیشه‌های نوین امروزی که از طریق نسل جدید روستا شایع میگردد ، به تمامی ارکان سنت و فرهنگ روستا رسوخ ننماید  و روستا دچار انحطاط و بیگانگی فرهنگی نشود ، لازم است تا طی اصلاحگری مستمر ، این سنت فکری مداوماً باز آفرینی شود .

با بازآفرینی مستمر این سنت فکری و معرفی دارندگان و مروّجین آن ، به تدریج هاله‌های ابهام و نادانستگی از چهره روستا کنار رفته و نسل جدید علاوه بر شور ناسیونالیستی به درک صحیح از شعوری که در روح فرهنگی و سنتی روستا مستتر است دست خواهند یابند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد