کندوی عسل غیاثکلا

کندوی عسل غیاثکلا

اگر فکر تو با ما یار باشد *** در این کندو عسل بسیار باشد
کندوی عسل غیاثکلا

کندوی عسل غیاثکلا

اگر فکر تو با ما یار باشد *** در این کندو عسل بسیار باشد

با حسین در صحنه (1)

طی چنین روزی در  1372  سال پیش ، یعنی بیست و هفتم ذی‌الحجّه سال 60 هجری قمری کاروان امام حسین‌(ع) با لشکر حرّ بن یزیدریاحی برخورد می‌نماید و این اولین رویارویی امام با سپاه دشمن است .

امام حسین (ع) از زمانیکه مدینه را در 28 رجب ترک نموده تا این روز ، 5 ماه تمام از خانه و دیار خویش دور بود و دراین مدت ابتدا مرحله تبعیداختیاری را بمدت 4 ماه و ده روز ، در مکّه اقامت داشت و در روز هشتم ذی‌الحجه همزمان با ورود سپاه عمر سعد ، از مکه به قصد کوفه خارج شد . 

خروج اجباری امام از مکّه ، بمدّت بیست روز ، پس از طی 14 منزل ، اکنون ، به توقف در دو منزل به کوفه مانده ، منتهی شد و امام  ناگزیر امشب را در دامنه کوه  ذوحسم بیتوته مینماید . 

در این 5 ماه امام  ، از هنگام روبروشدن با پیشنهاد بیعت تحمیلی توسط والی مدینه ( ولید بن عتبه ) تا هنگام روبروشدن با فرمانده سپاه ابن زیاد ( حرّ ریاحی ) ، جملات و سخنان کلیدی و تعیین‌کننده‌ای ، بر زبان جاری نموده است که بیانگر ایده ها و آرمانها و اهداف و شرائط روحی و فکری امام میباشد .

بدیهی است  معرفت و شناخت منویات امام حسین ، منوط به دقّت و توجّه در این سخنان است پس جهت خواندن فرمایشات امام  باهم به مداقه در مطالب ذیل می‌پردازیم .

ضمناً نقشه مسیر کاروان عشق و شهادت ذیلاً تقدیم میگردد :


                                 مسیر کاروان تا کربلا

                                               *****


مدینه ( پاسخ امام به والی مدینه در مقابل امر به بیعت ) :

و یزید رجل فاسق ، شارب الخمر ، قاتل نفس المحترمة ، معلن بالفسق ، لیس له هذه المنزله ، مثلی لا یبایع مثله .

یزید مردی فاسق و شرابخوار و قاتل است و آشکارا جنایت و گناه میکند و این منزلت (امارت) او را سزاوار نیست  و مثل من با مثل او نخواهد کرد .
نکته: (نمیگوید من با او بیعت نمیکنم ، بلکه بالاتر تز آن میگوید کسی که مثل باشد با کسی که مثل او باشد بییعت نخواهد کرد ) .

انا لله و انا الیه راجعون ، و علی الاسلام السّلام ، اذا قد بلیت الامّة براع مثل یزید .
انا لله و انا الیه راجعون ، و باید با اسلام  وداع کرد ،  زیرا امت دچار زمامداری همانند یزید شده است .
نکته : ( اگر امتّ دچار امیری همچون یزید شود ، درآنصورت باید فاتحه اسلام را خواند ) . 


وصیت نامه ( بهنگام خروج از مدینه ) :

هذا ما أوصی به الحسین بن علی إلی أخیه محمد بن الحنفیة ........و أنی لم أخرج أشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و إنما خرجت لطلب الإصلاح فی امة جدی(ص) أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیرة جدی و أبی علی بن أبی طالب
من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه خارج شدم برای  اصلاح در امّت جدم، رسول خدا(ص) و قصدم امربمعروف ونهی ازمنکر و ادامه راه ورسم جدم  و پدرم علی بن ابی طالب(ع) میباشد .
نکته : (تاکید دارد که برای اصلاح امت ازطریق امر‌بمعروف و نهی‌ازمنکر خارج میشود زیرا امّت خراب و ناسالم ، موجب فاسد شدن امیران و حاکمان میشوند . یعنی وجود امّت یزیدپرور باعث ایجاد و بقای امارت فاسد یزیدی میباشد) .                                 

مکّه (ایراد خطبه بهنگام خروج از مکّه بقصد کوفه) :
خط الموت علی ولد آدم مخط القلاده علی جیدالفتاة ، وما اولهنی الی اشتیاق اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف
مرگ همچون گردن‌بند بر گردن دختران جوان ، کشیده و بسته شده است و من به دیدار نیاکان خود مشتاقم آنچنان اشتیاقی که یعقوب به دیدار یوسف داشت .
نکته: (از این لحظه به‌بعد سخنان امام‌حسین رنگ‌وبوی خون‌ومرگ دارد و میداندکه‌کشته خواهدشد) .  

خروج از مکه ( در پاسخ به برادرش محمدبن حنفیه) :
اتانی رسول‌الله(ص)بعد ما فارقتک ، فقال : یاحسین ، اخرج ، فان الله قدشاء ان یراک قتیلا
آنگاه که ازتو جدا شدم پیامبر آمدو فرمود ای‌حسین( از مکه) خارج شو که خداوندخواسته تو را کشته ببیند .
نکته : ( امام‌حسین تسلیم اراده خداوند و سوار بر سفینه‌ی مشیت‌وخواست او ، با خدا همکلام میشود و دعای عرفه را بعنوان منشور عشق و عرفان به یادگار میگذارد) . 

منزل تنعیم (پس از مصادره هدایای استانداریمن به یزید ، خطاب‌به شترداران گفت):
هرکس که دوست دارد با ما بعراق بیاید تمان کرایه او را خواهیم پرداخت و از همراهیش قدردانی می کنیم و هر شخصی که بخواهد از ما جدا شود بهمان اندازه که راه پیموده ، کرایه اش را خواهیم داد .

منزل‌ذات‌عرق
(درجواب‌بشربن‌غالب‌که‌گفت‌دل‌مردم‌کوفه‌باشماست‌وشمشیرشان‌بابنی‌امیه):
صدق اخو بنی صدیق ، انّ الله یفعل ما یشاء و یحکم ما یرید
راست گفتی ای برادر اسدی ، همانا خداوند هرچه را بخواهد انجام میدهد و به هرچه اراده کند حکم میکند .

منزل ثعلبیه ( پس از بیداری از خواب بعدازظهر ) :

قد رأیت هاتفاً یقول : انتم تسیرون و المنایا تسیر بکم الی الجنة

در خواب هاتفی دیدم که میگفت : شما میروید و مرگ شما را به بهشت شتابان میراند .

منزل زباله ( پس از شنیدن خبر شهادت مسلم در دیدار با فرزدق شاعر) : 
رحم الله مسلماً ، فلقد صار الی روح الله و ریحانه و تحیته و رضوانه ، امّا انّه قدقضی ما علیه و بقی ما علینا
رحمت خدای بر مسلم باد او بسوی رحمت و بهشت و رضوان خدا رفت و آنچه بر عهده‌اش بود انجام داد ، و آنچه بر عهده‌ی ما هست ، هنوز باقی است .

منزل حاجز ( بهنگام شنیدن خبر شهادت قیس بن مسهر ) :
الّلهم اجعل لنا و لشیعتنا منزلاً کریماً و اجمع بینناوبینهم فی مستقرّ رحمتک انّک علی کلّ شی‌ء قدیر
خداوندا ،  برای ما و شیعیان ما جایگاهی والا و منزل نیکو قرارده ، و ما را در جوار رحمتت باهم جمع کن که تو بر هر چیزی قادر و توانایی . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد